Több ezer éve történt, nem is tudjuk pontosan, ki találhatta fel.

Egyes történészek szerint már a korai nomád népeknél előfordulhatott, hogy kisgyermekeket és terhes asszonyokat oldalt ültettek fel a lóra vagy más hátas állatra, hogy kényelmesebben viseljék el a hosszú utazást.

A legelső olyan nyergek, melyek valóban abból a célból készültek, hogy a lovas oldalvást üljön rajtuk, a 12. század környékén alakulhattak ki a Közel-Keleten, illetve Egyiptomban.

A 14. században Anna királynő népszerűsítette, hogy a kor hölgyei öltözékükhöz méltóan utazhassanak. Az akkor használt korai dámanyergek nem is hasonlítottak a ma használatosokhoz: a hölgyek teljesen féloldalt ültek rajta, a nyeregnek sokszor karfája is volt, mint egy igazi karosszéknek.

A 16. században a málhanyergek voltak nagy hatással rá. Ekkor már a dámanyereg egy szarvval rendelkezett, mely jobb oldalt középen helyezkedett el. A szarvat a Medici Katalin feljebb tetette, így átvethette rajta a lábát, nagyobb biztonságban érezve magát. A kengyel használatát is ö vezette be.

A 19. században fejlesztették ki a második szarvat, ettől kezdve az előkelő hölgyek ilyen nyerget használtak vadászathoz, sétalovagláshoz. Akkoriban nem is tartották illendőnek, ha egy hölgy lovaglóülésben lovagolt.




A dámanyereg, vagy ahogyan sokan nevezik, “amazon nyereg”, az 1930-as években kisebbé, könnyebbé vált, szerkezete erősebb lett. Kialakult a modern dámanyereg!

1900 és 1930 között nagy nevek: Owen, Meyhew, Whippy, Champion&Wilton, Martin&Martin készítették klasszikus darabjaikat.

A második világháborút követő általános elszegényedés és a nők azirányú törekvése, hogy a versenyeken a férfiakkal együtt rendes lovaglóülésben indulhassanak, nem tett jót a dámanyereg népszerűségének. A női nyereg letűnt a színpadról, mint azon idők maradványa, amikor erős szétválasztás volt férfi és nő között.

A stílus csak 20-30 éve kezdett újjáéledni. Bár elmondhatjuk, hogy reneszánszát éli, a dámanyereg ma mégis kuriózumnak számít.

A lovak és a női nyereg szeretet olyan erős, hogy az angol állami pecsét a királynőt lovon női nyeregben mutatja. Ilyen példaképpel a dámalovaglás nem is hallhatott ki Angliában!

Az 1974-ben alapított “Side Saddle Association” (Női Nyereg Egyesület) 1200 tagot tart számon. Évente egyszer kézikönyvet adnak ki tagjaik számára, ismertetik a versenyek szabályait, valamint elismert bírák és kiképzők listáját. Az évente, nyár végén megrendezésre kerülő “Nemzeti Show” keretében a legjobb lovarnőket „Az év női nyereg lovasa” címmel tüntetik ki.

Mind Franciaországban, mind Svédországban és Németországban szervezetekké alakultak a női nyeregben lovaglók, Hollandiában a lovas rendőrség tagja a női-nyereg egyesületnek.

2003-ban Magyarországon megalakult a Magyar Dámalovas Egyesület.

Oswald Barbara, Magyar Dámalovas Egyesület